Untuk entri kali ni, saya nk kongsikan beberapa ciri yang perlu ada pada seorang pengurus tadika...
Untuk kawan2 yang nk buka tadika/taska sendiri,bley la cuba praktikkan ye! :)
Jom kita tgk................. :D
1. Berpengetahuan Untuk jadi pengurus tadika yang baik, kita mestilah mempunyai pengetahuan yang mendalam dlm tugas dan tanggungjawab kita. Seorang pengurus juga hendaklah sentiasa berusaha menambah ilmu pengetahuannya melalui pembacaan buku, menghadiri kursus atau seminar serta bersedia mempelajari dari pengalaman orang lain. (senang citer, kne sentiasa update laa.. hihi )
2. CekapPengurus perlu cekap dan bijak dalam membuat keputusan, pembahagian masa, pembahagian tugas kepada staff dan menyelesaikan masalah. Pengurus juga hendaklah berani dan sanggup menerima risiko.
3. TerancangSegala tugas, tanggungjawab dan pelan tindakan perlu dirancang secara sistematik terlebih dahulu kecuali dalam keadaan tertentu yang menuntut pengurus membuat keputusan segera. Perancangan akan membantu dalam menjadikan sesuatu itu berjalan dengan lancar dan sempurna.
4. Mempercayai
Apabila pengagihan tugas dibuat kepada staff atau pekerja, pengurus perlu memberi kepercayaan kepada mereka bahawa mereka mampu menjalankan tugas mereka dengan baik. Kepercayaan ini amat penting dalam meningkatkan keyakinan pekerja dalam melakukan kerja-kerja mereka.
5. MenghormatiPengurus perlu menghormati dan pekerja dan menerima serta mendengan pendapat mereka. Pengurus yang baik juga mestilah menghormati ibu bapa dan kanak-kanak.
6. Komunikasi dua halaPengurus hendaklah berkomunikasi dengan staff atau pekerjanya, ibu bapa serta kanak-kanak bagi memastikan interaksi yang bermakna. (kwn2 yg nk jd pengurus 2 xbley diam je taw,klau x sume pekerja n client lari...huhu)
7. Memberi galakan dan sokonganGalakan dan sokongan kepada staff amat penting. Ini akan membuatkan staff merasa lebih yakin dan sentiasa bersemangat dalam melakukan tugas-tugas mereka. Galakan dan sokongan ini seterusnya dapat membantu meningkatkan lagi pencapaian tadika yang baik.
Untuk entri kali ni, saya nk kongsikan beberapa ciri yang perlu ada pada seorang pengurus tadika...
Untuk kawan2 yang nk buka tadika/taska sendiri,bley la cuba praktikkan ye! :)
Jom kita tgk................. :D
1. Berpengetahuan Untuk jadi pengurus tadika yang baik, kita mestilah mempunyai pengetahuan yang mendalam dlm tugas dan tanggungjawab kita. Seorang pengurus juga hendaklah sentiasa berusaha menambah ilmu pengetahuannya melalui pembacaan buku, menghadiri kursus atau seminar serta bersedia mempelajari dari pengalaman orang lain. (senang citer, kne sentiasa update laa.. hihi )
2. CekapPengurus perlu cekap dan bijak dalam membuat keputusan, pembahagian masa, pembahagian tugas kepada staff dan menyelesaikan masalah. Pengurus juga hendaklah berani dan sanggup menerima risiko.
3. TerancangSegala tugas, tanggungjawab dan pelan tindakan perlu dirancang secara sistematik terlebih dahulu kecuali dalam keadaan tertentu yang menuntut pengurus membuat keputusan segera. Perancangan akan membantu dalam menjadikan sesuatu itu berjalan dengan lancar dan sempurna.
4. Mempercayai
Apabila pengagihan tugas dibuat kepada staff atau pekerja, pengurus perlu memberi kepercayaan kepada mereka bahawa mereka mampu menjalankan tugas mereka dengan baik. Kepercayaan ini amat penting dalam meningkatkan keyakinan pekerja dalam melakukan kerja-kerja mereka.
5. MenghormatiPengurus perlu menghormati dan pekerja dan menerima serta mendengan pendapat mereka. Pengurus yang baik juga mestilah menghormati ibu bapa dan kanak-kanak.
6. Komunikasi dua halaPengurus hendaklah berkomunikasi dengan staff atau pekerjanya, ibu bapa serta kanak-kanak bagi memastikan interaksi yang bermakna. (kwn2 yg nk jd pengurus 2 xbley diam je taw,klau x sume pekerja n client lari...huhu)
7. Memberi galakan dan sokonganGalakan dan sokongan kepada staff amat penting. Ini akan membuatkan staff merasa lebih yakin dan sentiasa bersemangat dalam melakukan tugas-tugas mereka. Galakan dan sokongan ini seterusnya dapat membantu meningkatkan lagi pencapaian tadika yang baik.
Apabila pengagihan tugas dibuat kepada staff atau pekerja, pengurus perlu memberi kepercayaan kepada mereka bahawa mereka mampu menjalankan tugas mereka dengan baik. Kepercayaan ini amat penting dalam meningkatkan keyakinan pekerja dalam melakukan kerja-kerja mereka.
0 bicara kita:
Post a Comment